Tuesday 21 November 2017

Telefon tua pulang ke pangkuan

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi,

Berkat doa, berkat reda. Berkat berserah,
Kejadian 1 dalam 1000, hp kesayangan saya dipulangkan semula.

Banyak perkara belajar,

1. Lebih berhati-hati selepas ini, pastikan barang2 penting saya sentiasa di sisi.

2. Pentingnya ada password pada telefon bimbit. Telefon tua saya tidak dapat diterjah masuk kerana ada password. Mujur saya dapat trace telefon saya melalui goggle. Ada pergerakan di tempat lain, baharu saya tersedar ianya hilang bukan di kawasan rumah.
Jika tiada password, tentu telefon tua saya itu sudah dijual. Setakat dapat rm200 pun duit juga kan di zaman minyak naik harga ni😅😅😅😅

3. Jangan selalu silent phone, saya memang suka silent mode. Biasa di tempat kerja saya saya tak akan buka nada dering mahupun vibration. Saya kena belajar, tinggal opis haram silent mode untuk saya.

4. Jangan letak sebarang kad pada cover telefon ataupun identiti peribadi dalam memori telefon anda. Ingat!!! Jangan ada password, detail perbankan, no pin dan etc di dalam telefon bimbit.

5. Jika anda repot polis, mereka tidak ada sewenang-wenang terus berurusan dengan pihak telekomunikasi. Jika kehilangan ada kecuaian sendiri, repot yang anda buat adalah untuk dapatkan lanjut daripada pihak telecon tentang lokasi nombor telefon anda yang hilang. Jika ada jenayah berat baharu polis akan terus. Kecuaian sendiri adalah tanggungjawab sendiri ye.

6. Sentiasa pastikan nyawa telefon anda panjang. Mujur saya baru cas telefon saya 100% tempohari. Kebiasaannya tanpa penggunaan data yang banyak, bateri tu bakal tahan selama 3 hari ye, hari ini hari terakhir. Mujur saya telefon no telefon saya gunakan telefon ofis saya tengah hari tadi. Dgn no yang terteralah mereka menelefon saya pada tengahari juga. Masa saya amik telefon saya tinggal 1% sahaja baterinya.

Apapun terima kasih kepada staf Family Store  Kip mart yang sudi pulangkan telefon tua saya. Hanya tuhan dapat membalas jasa baik anda semua.😘😘😘

Alhamdullilah. Terima kasih pada Papa Fir sayang, yg sentiasa tidak putus berdoa untuk saya. I❤u dunia akhirat.


#rahmatAllahtakpernahkurang
#insankhilaf
#roadtonovelis

No comments:

Post a Comment