Sunday 12 November 2017

Sah, Aku Milik Dia! Bab 3

Sah, Aku Milik Dia! Bab 3



Raihan mengeluh dalam-dalam. Wajahnya diraup. Sakunya diseluk. Telefon bimbit dikeluarkan. Sambil tangannya mendial nombor telefon ibunya.


"Ibu, papa sihat?" Raihan terus bertanya khabar setelah melafazkan salam. Rindu tidak terkata. Dapat menatap wajah kedua-dua ibu bapanya melalui aplikasi Skype itu cukup menenangkan hatinya yang gelisah. Wajah Shimah dipandang sekali lagi.


Raihan agak serba salah untuk mengkhabarkan kepada mereka berdua yang dia dipaksa berkahwin. Menolak desakan itu juga payah. Encik Haikal masih tidak mahu berenggang dengan senapang patahnya. Lelaki tua itu masih mengawasi gerak langkahnya dari dalam rumah.


Raihan fikir ada benar juga kata-kataku. Membunuh mungkin tidak, tapi mencederakan dirinya yang sekeping itu pasti. Gerun hendak merenung wajah Encik Haikal. Membayangkan wajah Encik Haikal dengan misai tebal dan hujung misainya melentik-lentik ke atas, cukup menggetarkan jantungnya. Sungguh saling tidak tumpang, persis rupa pelakon veteran A. Galak.


Restu keluarga kandung juga penting demi kebahagiaannya. Sungguh Raihan buntu sangat sekarang. Manakan, dia tengah sibuk dengan projek sana sini di tempat kerja. Syarikat yang diamanahkan oleh ibu dan papanya untuk dia uruskan di Malaysia. Selain itu, dia juga sibuk dengan kuliah dan kertas kerja pengajian jarak jauh peringkat ijazah lanjutan dalam bidang seni bina pada setiap hujung minggu. Tambahan pula beban bakal beristeri. Raihan benar-benar tidak mempunyai perancangan masa depan lagi bersama aku.


"Kami sihat-sihat saja. Tapi kenapa anak ibu macam ada masalah besar je, hmmmm?" Namapun seorang ibukan, naluri Puan Hanita amat teliti dengan perubahan anak bujangnya itu. Raihan memang anak yang baik. Jika ada sesuatu hal, mereka berdua pasti jadi rujukannya.


"Han kat mana ni? Papa rasa bukan dekat rumah kita nikan?" Tanya Encik Zainuddin pula.


"Han, dekat rumah Encik Haikal dan Puan Maria." Raihan terdiam seketika.


"Oooo... Nanti kirim salam ye!" Tambah Encik Zainuddin tanpa mengesyaki apa-apa.


"Han, ibu kenal sangat sikap Han. Ada apa nak." Tanya Puan Hanita lagi. Dia tepuk bahu suaminya, agar memujuk Raihan berterus-terang. Anak bujangnya masih berdiam diri dan mengeluh panjang.


Raihan memandang lagi ke arah aku. Memang aku tidak kelihatan di skrin telefon bimbit Raihan. Aku hanya menunduk ke lantai. Entah apa pendapat yang bakal diutarakan oleh ibu dan papa Raihan nanti.


"Ibu, papa, ada sesuatu sudah terjadi! Mereka paksa Han, berkahwin dengan Shimah. Ada orang cuba menfitnah kami. Mereka dikatakan nampak kami berpegangan dan bersentuhan semasa berada di luar. Padahal semua itu salah faham je,' Raihan berjeda, sukar ditafsirkan.


Blind date yang dirancang  oleh rakan seuniversitinya menjadi 'blind dot'. Maknanya temu janji buta jadi titik buta terus. Temu janji yang diaturkan kerana masing-masing masih solo. Sehinggakan Raihan dan aku, dicopkan anti sosial.


"Baru sekali keluar bersama, dah terpaksa kahwin? Biar betul!" Kata ibu bapa Raihan serentak. Tentulah mereka tergamamkan. Memang Raihan ada beritahu aktivitinya dan salah satunya adalah temu janji dengan aku.


Raihan mengangguk perlahan. Telefon dihalakan ke arahku yang sedang berendam air mata.


"Papa kalau tahu siapa perangkap Han, tahulah papa mengajarnya." Tegas Encik Zainuddin agak bengang. Penat-penat dia didik Raihan dengan ilmu agama dan akhlak, orang tuding jari Raihan buat sumbang pula.


"Han setuju ke?" Tanya Puan Hanita lagi.


"Han serahkan pada ibu. Ibukan syurga Han." Raihan melirik pandangan kepada aku yang masih tersedu-sedu.


"Serahkan telefon pada Shimah. Kami nak berborak dengan dia." Pinta Puan Hanita.


Aku sambut telefon yang dihulurkan oleh Raihan.


"Assalamualaikum," Aku agak gemuruh berhadapan dengan ibu bapa Raihan walaupun di atas talian. Salam aku dijawab serentak.


"Shimah serius nak nikah dengan anak kami?" Tegas pertanyaan Puan Hanita.


"Saya terpaksa. Lagipun saya tak mahu Raihan dicederakan oleh ayah saya." Memang itu yang aku risaukan.


"Mana ada isu terpaksa dalam memilih pasangan. Cuma ada rela atau tak je. Ingat kahwin ni macam main pondok-pondok ke?" Tegas Encik Zainuddin pula. Tertunduk aku bila bertubi-tubi disoal siasat oleh ibu bapa Raihan.


“Saya faham tu,” Jawab aku pendek.


"Solat lima waktu, Shimah cukup tak?” Puan Hanita terus menyoal siasat lagi.


"Kekadang ada jugak tercicir, tapi saya akan cepat-cepat ganti semula." Jawab aku lurus.


"Mmm. Kalau Raihanlah yang tertinggal solat, walaupun sudah besar panjang macam nipun, ibu akan rotan.” Kata-kata Puan Hanita buatkan aku tertelan air liur. Patutlah tampak sikap tegas diwarisi oleh Raihan.


“Shimah sudah khatam mengaji Al-Quran?" Tanya Puan Hanita lagi.


"Dah!" Jawab aku pendek.


"Baca surah Yassin sekarang. Ibu nak dengar." Arah Puan Hanita. Terlihat dia sudah bersedia mendengar di hujung talian sambil berpeluk tubuh.


Aku pandang wajah Raihan pinta pertolongan. Raihan hanya menjungkit bahu. Mungkin dia sudah menjangkakan, apa yang bakal ibunya tanyakan. Mujurlah, aku memang hafal surah itu. Terima kasih kepada ayah kerana memaksa aku selama ini. Kata ayah, senang hendak baca dan hayati jika sudah tersemat dalam kepala.


Syukur, lancar saja aku baca 83 ayat dalam surah itu lengkap dengan tajwidnya sekali. Raihan tersenyum puas. Begitu juga ibu bapa Raihan. Terangguk-angguk mereka berdua nampaknya.


"Baiklah. Ibu setuju Shimah jadi menantu ibu. Tapi ingat berkahwin bukan mudah. Kamu berdua belum kenal antara satu sama lain. Hal rumah tangga jangan dijajakan kepada orang lain. Jaga maruah Raihan, bila jadi isterinya kelak. Faham!" Tegas Puan Hanita.


"Baik, saya akan cuba sebaik mungkin." Aku cuba tabur janji yang aku sendiri tak pasti.


"Han, nanti papa bagi duit untuk nikah dan majlis kenduri doa selamat. Selamat pengantin baru, Raihan." Celah Encik Zainuddin.


"Terima kasih papa dan ibu bagi restu. Pasal duit tu, papa dan ibu tak perlu risau. Nanti guna duit Han, ada je dalam simpanan.” Ikhlasnya Raihan menolak.


Kalau aku orang sudah bagi ambil sajalah. Sebab mungkin aku seorang yang boros kut.


"Tak perlu? Mana boleh. Papa akan depositkan juga. Sudahlah kahwin bidan terjun. Banyak lagi yang Han perlu siapkan nanti. Cuma maaf kami tak dapat sama-sama ke majlis tu nanti, Han." Jelas Puan Hanita.


"Baiklah, jaga diri semua." Talian diputuskan setelah Raihan berikan salam kepada ibu bapanya.


 


Raihan kembali tatap wajah aku, kali ini lebih dalam dan lama. Aku pula naik gelisah dan resah. Terasa ingin aku tinggalkan jasad ini sekejap. Biarkan roh aku berlegar-legar menyedut oksigen yang rasanya tidak mencukupi itu.


"Shimah, saya dapat rasakan awak perempuan yang baik. Baiklah, saya bersetuju memperisterikan awak. Tapi janji jadi isteri yang taat dan ibu yang baik buat anak-anak saya. Saya tak janji dapat bagi kemewahan dunia pada awak. Macam awak cakap makna nama saya juga petunjuk. Saya akan cuba bawa awak ke syurga." Raihan tersenyum. Mengalir juga, air mata aku mendengarnya. Senyuman manis aku akhirnya terpamer di bibirku.


"Terima kasih, Han." Aku bersyukur kerana ada kata putus dalam hati ini. Raihan masih dengan senyuman nipisnya.


"Jangan gembira sangat. Saya ni jenis yang tak mudah berputus asa. Saya akan siasat siapa punya onar yang fitnah kita dan awak bersedialah untuk diuji kelak." Tegas Raihan lagi.


"Saya akan bersabar dan terima awak seadanya." Aku lafazkan janji lagi.


"Baguslah. Jom kita jumpa ayah awak!" Raihan bingkas bangun dan sekali lagi aku membuntuti Raihan ke ruangan tamu.


"Macam mana?" Encik Haikal tidak sabar-sabar ingin tahu keputusan Raihan.


"Baiklah, saya setuju nikahi Shimah. Tapi kami kenalah menyediakan dokumen yang diperlukan dahulu. Ahad minggu depan, bolehlah kami bernikah. Apa pendapat, imam?" Pandai-pandai sahaja Raihan berikan cadangan. Masam riak wajah Encik Haikal, terasa dia diketepikan.


"Boleh tu memanglah boleh. Cuma lebih afdal kita buat selepas jumaat. Dapat barakah penghulu hari sekali nanti." Jawab tok imam.


"Saya setujulah. Encik Haikal, ini ada cek berjumlah lima ribu ringgit. Encik sediakanlah apa yang patut. Saya nak minta diri dulu. Nanti esok izinkan saya berjumpa dengan Shimah untuk siapkan dokumen dan buat pemeriksaan kesihatan untuk nikah nanti." Kata-kata Raihan buatkan Encik Haikal terpaksa bersetuju. Lagipun tok imam juga menyokong.


"Bagus, terima kasih Raihan," tubuh lampai Raihan didakap erat oleh Encik Haikal. Tersentuh hati Raihan. Dapat dirasakan kasih sayang tulus oleh insan bergelar ayah.


Encik Haikal sebak. Namun air matanya tetap disembunyikan. Kerana keegoaannya yang melangit tinggi. Minggu depan bebannya akan berpindah tangan. Doanya agar Raihn dapat menjaga anak gadisnya seperti mana dia jaga aku. Walaupun perancangan pernikahan dan perkahwinan ini boleh dikirakan sebagai bidan terjun.



No comments:

Post a Comment